Ervaringen van zij-instromer Matthias Kruisman

Mijn naam is Matthias en dit zijn mijn ervaringen als zij-instromer bij Stichting Kopwerk/Schooltij.

Wat is de reden voor de carrièreswitch?

De reden van mijn carrièreswitch kent meerdere factoren. Mijn achtergrond is vakleerkracht bewegingsonderwijs. In die functie had ik altijd te maken met meerdere scholen en heel veel verschillende kinderen. Het gemis van een vaste werkplek werd steeds groter en daarbij werd de wens groter meer tijd te kunnen steken in de ontwikkeling van het kind. Een kind twee keer in de gymzaal te mogen zien is erg gaaf, maar wel kort. Helemaal als je in ogenschouw neemt dat een kind onderdeel is van een klas vol met kinderen welke allemaal gezien willen worden. Een ander aspect is dat het vooruitzicht als zestigjarige nog in de gymzaal te moeten staan geen prettige.  

Hoe zijn jouw eerste ervaringen voor de klas?

De eerste ervaringen voor de klas waren onwennig. In de afgelopen jaren in het contact met kinderen mij goed gaan passen, echter in een nieuwe omgeving is dat toch weer anders. Gelukkig verliep de gewenningsperiode vlot waardoor ik al snel ruimte voelde mijzelf te gaan ontplooien. Dit is voor een groot deel mogelijk gemaakt door het team, mijn duo en de begeleiders vanuit de stichting!

Pabo, goed te doen of enorme uitdaging?

Vooralsnog is de Pabo goed te doen. Met de huidige maatregelen wordt van mij geregeld verwacht de lessen online te volgen. Ik vind dat niet ideaal aangezien de interactie tussen klasgenoten onderling en klasgenoten met de docent soms niet te volgen is. Wel komt er veel op je af. Met name de hoeveelheid literatuur kan wat overweldigend zijn. Het is van belang goed te plannen de essentiële stukken uit de literatuur te filteren.  De grootste uitdaging is het feit dat de meesten van de zij-instromers nog bezig zijn het geschiktheidsonderzoek af te ronden terwijl we al met het studiejaar begonnen zijn. COVID-19 heeft ervoor gezorgd dat ik momenteel nog teveel bezig ben met het afronden van dat onderzoek (portfolio, assessment les en WISCAT) en me nog niet volledig op de opleiding kan richten. 

Praktijk versus het ideaal, komt het overeen?

Mijn begeleiding is zo goed neergezet en mijn duo neemt nog zo veel op zich, dat ik kan zeggen dat mijn huidige situatie nog niet overkomt met de realiteit. Samen met alle partijen zorgen we er voor dat de opbouw naar het leerkracht zijn, geleidelijk aan opgebouwd wordt. 

Mooiste ervaring over dit traject

De mooiste ervaringen liggen in de klas. Het contact met de kinderen en de band die inmiddels al groter is dan wat ik in de gymzaal met eenzelfde tijdspanne voor elkaar had kunnen krijgen is zeer waardevol!